FAQ's

Veelgestelde vragen door Biogarantie®-verwerkers

Mijn leverancier wil mij geen certificaat bezorgen van eerlijke handel voor mijn ingrediënten die dit vereisen. Raak ik nu mijn Biogarantie®-label kwijt?

Meld dit probleem zeker aan zowel BioForum Vlaanderen als aan de controleorganisatie en wacht niet tot de jaarlijkse controle zich aandient. BioForum vindt het belangrijk om te weten welke knelpunten ondernemers ervaren om te voldoen aan de Biogarantie®-criteria, vooral als het om nieuwe criteria gaat. Zo kan BioForum op zoek gaan naar een oplossing. Het kan zijn dat de controleorganisaties na overleg besluiten dat zo'n probleem tijdelijk niet tot decertificatie mag leiden, zolang het niet van de baan is of grondig is behandeld.  

Als verwerker gebruik ik het Biogarantie®-label op de etiketten van mijn producten. Hoe en waar mag ik het nog gebruiken?

Het Biogarantie®-label is een productlabel en moet dus steeds gelinkt worden aan één of meerdere producten, meer bepaald alleen degenen die op het Biogarantie®-certificaat staan vermeld. Het mag nooit gebruikt worden in een directe link met een bedrijfsnaam van een verwerker, tenzij er toestemming werd verleend door BioForum Vlaanderen.

In concreto betekent dit het volgende :

  • in een prijslijst, factuur of catalogus mag het Biogarantie®-label alleen afgedrukt worden naast de producten vermeld op het certificaat
  • in een bedrijfsbrochure, leaflet, affiche … mag het Biogarantie®-certicaat vermeld worden als dit niet vlak naast, voor of achter de bedrijfsnaam staat. Indien niet alle producten binnen het verwerkend bedrijf het Biogarantie®-label dragen, moet dit ook duidelijk vermeld worden in een begeleidende tekst.
  • op promotiemateriaal (met beperkte mogelijkheden tot tekst) mag het Biogarantie®-label vermeld worden als er een duidelijke verwijzing is naar één of meerdere producten die het label dragen of na toestemming van BioForum Vlaanderen.

Bij twijfel is het altijd het veiligst om het ontwerp van bovenstaand materiaal ter goedkeuring vooraf door te sturen naar BioForum Vlaanderen of de controleorganisatie. We proberen je dan zo snel mogelijk van antwoord te dienen.

Mag ik een nieuw bioproduct van Biogarantie voorzien wanneer dit behoort tot een assortiment van Biogarantie®-producten met dezelfde merknaam?

Nee, een Biogarantie®-label is een productlabel en op een Biogarantie®-certificaat staan steeds de specifieke producten opgesomd waarvoor het certificaat geldig is. Eenzelfde merknaam geeft geen recht op automatisch gebruik van het label op een ander product, ook al heeft het dus dezelfde merknaam. Voor elk nieuw product binnen een bepaald merk moet een melding bij de controleorganisatie gebeuren zodat dit, na goedkeuring, toegevoegd kan worden aan het nieuwe certificaat bij de jaarlijkse controle.

Hoe weet ik of een ander biobedrijf Biogarantie®-houder is? Of hoe vind ik zo'n bedrijf?

Op de online BioBedrijvenGids kan je snel biobedrijven vinden en kijken of ze Biogarantie®-houder zijn. Je kan hier ook omgekeerd zoeken op 'Biogarantie', eventueel gecombineerd met een product of dienst. Vind je toch niet wat je zoekt? Neem dan contact op met het onthaal van BioForum Vlaanderen

31